Персональний склад консультантів ПМПК:
Антецька Ірина Олександрівна - завідувач консультації
Лаврентьєва Людмила Петрівна - лікар-психіатр
Григорійчук Ігор Іванович - лікар-невропатолог
Мельник Наталія Володимирівна - лікар-педіатр
Пазенюк Татьяна Миколаївна - дефектолог
Пушкаренко Світлана Миколаївна - психолог
Перелік документів,
необхідних для діагностичного обстеження на ПМПК
1. Свідоцтво про народження дитини
2. Картка стану здоров’я і розвитку дитини
- розгорнуті відповіді на п. 1-7 розділу "Загальні відомості про дитину";
- повний опис п. 1-8 розділу медичних висновків. У цьому розділі кожен лікар завіряє підпис особистою печаткою.
- розгорнуті дані логопедичного, результати психологічного обстеження та розгорнуту характеристику із загальноосвітнього навчального закладу (з основних навчальних предметів) чи дошкільного навчального закладу, у якому перебуває дитина. Класний керівник (вихователь) завіряє підпис печаткою закладу та вказує дату написання характеристики
3. Амбулаторна медична картка
4. Якщо дитина тривалий час перебуває на обліку у лікарні або лікувалась у стаціонарі, потрібно мати виписку (епікриз) з установи, де лікувалась дитина
5. При собі мати попередній витяг з протоколу діагностичного засідання обласної ПМПК. Якщо дитина обстежувалась районною (міською) ПМПК за місцем проживання, додається копія протоколу, оригінал витягу з протоколу діагностичного засідання районною (міською) ПМПК і копію Картки стану здоров’я і розвитку дитини.
6. Обстеження дітей і підлітків здійснюється лише у присутності батьків, або осіб, які їх замінюють, за заявою батьків в присутності представника закладу освіти, спеціаліста відділу освіти; (паспорт батьків)
7. Зошити з рідної мови, математики (якщо дитина навчається), малюнків.
Відповідно до п. 4.2 Положення про центральну та республіканську (Автономна Республіка Крим), обласні, Київську та Севастопольську міські, районні (міські) психолого-медико-педагогічні консультації
Психолого-педагогічне вивчення дитини в психолого-медико-педагогічній консультації здійснюється тільки в присутності батьків або осіб, які їх замінюють, за наявності таких документів:
- паспортів батьків;
- свідоцтва про народження дитини;
- Картки стану здоров’я і розвитку дитини;
- "Історії розвитку дитини" (форма 112/о, затверджена наказом МОЗ України від 27.12.99 № 302 "Про затвердження форм облікової статистичної документації, що використовується в поліклініках (амбулаторіях)");
- "Індивідуальної програми реабілітації дитини-інваліда", затвердженої наказом МОЗ України від 08.10.2007 № 623 "Про затвердження форм індивідуальної програми реабілітації інваліда, дитини-інваліда та Порядку їх складання", зареєстрованим в Міністерстві юстиції 19.10.2007 за № 1197/14464, якщо дитина інвалід;
- зошитів з рідної мови, математики (якщо дитина навчається), малюнків;
- висновків шкільної психолого-медико-педагогічної комісії про динаміку та якість засвоєння знань дитиною під час випробувального навчання (якщо таке було);
- документів про додаткові обстеження дитини (якщо такі є);
- витягу з протоколу засідання психолого-медико-педагогічної консультації (для проходження вивчення в центральній консультації);
- письмової згоди батьків або осіб, які їх замінюють, щодо надання дозволу на обробку персональних даних дитини, отриманих у процесі психолого-педагогічного вивчення, відповідно до цілей цього Положення.
ГРАФІК
засідань Чемеровецької районної
психолого-медико-педагогічної консультації на 2014-2015 рік
№ | Число | Місяць |
1 | 10 | вересень |
2 | 15 | жовтень |
3 | 4 | листопад |
4 | 19 | грудень |
5 | 6 | січень |
6 | 12 | лютий |
7 | 3 | березень |
8 | 24 | квітень |
9 | 5 | травень |
10 | 10 | серпень |
ОСОБЛИВОСТІ ІНКЛЮЗИВНОЇ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
Реформа освіти в Україні покликала до життя й реформи в спеціальній освіті дітей з особливими потребами. У нашому суспільстві є різні категорії маленьких громадян, певна частина яких мають проблеми, пов'язані зі здоров'ям і розвитком. І, нажаль, на сьогодні кількість дітей, які потребують корекційно-реабілітаційної роботи, соціальної адаптації зростає.
Конституція України, Закон України "Про освіту" гарантують усім дітям право на освіту, отже і можливість реалізувати це право в усіх державних навчальних закладах належно від статі, раси, національності, соціального та майнового стану, стану здоров'я, місця проживання та інших чинників.
Діти з особливими потребами мають право задовольняти свої потреби так само, як і всі інші члени суспільства.
Сьогодні, ми часто вживаємо новий термін інклюзивна освіта, що передбачає особистісно-орієнтовані підходи, методи навчання для кожної дитини, з урахуванням її особливостей, здібностей, психофізіологічних порушень. Тому хотілося б процитувати думку Нормана Кунка: "Коли інклюзивне навчання буде повністю опановано, ми зможемо відмовитися від ідеї, що всі діти для того, щоб приносити користь суспільству, мають бути схожими один на одного. Замість цього будемо шукати і підтримувати таланти властиві всім людям. Ми починаємо розглядати нетипові способи, щоб виховати корисних членів суспільства, і в процесі цієї роботи ми зможемо дати всім дітям відчуття, що вони потрібні".
- Що ж дає інклюзивна освіта дитині з особливими потребами?;
- Перебування в групі зі здоровими ровесниками дає дитині з вадами можливість розвивати відповідно її віку комунікативні та соціальні навички;
- Що до інтелектуального розвитку - заняття з залучення дітей з особливими потребами сприяють концентрації уваги дітей, посилення їхньої мотивації до навчання;
- Досвід успішного перебування в інклюзивній групі є добрим підґрунтям для подальшого освітнього залучення та підвищення кваліфікації протягом усього життя.
Діти з особливими потребами можуть брати участь у різноманітних громадських програмах, які допомагають їм оволодіти вмінням, необхідними для успішного самостійного життя в суспільстві.
Перший етап залучення дітей з особливостями психофізичного розвитку до загально-освтінього простору здійснюється у дошкільному навчальному закладі.
Головним завданням освітнього процесу в реабілітаційних та інклюзивних групах є особистісний розвиток, активізація внутрішнього потенціалу дітей, залучення їх до співтворчості з педагогами та ровесниками. Розвиток дитини як суб'єкта освітньої діяльності (активної, ініціативної, відповідальної).
Метою організації роботи в інклюзивних та реабілітаційних групах дошкільних навчальних закладів є:
1. Залучення дітей з особливостями психофізичного розвитку до дошкільної освіти.
2. Виконання індивідуальної фізкультурно-оздоровчої програми з даною категорією дітей.
3. Сприяння соціальній адаптації дітей з особливими потребами психофізичного розвитку, введення їх у колектив однолітків.
4. Оволодіння дітьми необхідними навичками спілкування з однолітками та дорослими.
5. Допомога родинам у виконанні індивідуальних оздоровчих програм.
6. Сприяння пізнавальному та особистісному розвитку, готовності до взаємодії з навколишнім світом. Створення умов для виконання певних дидактичних завдань.
Навчання дітей з особливостями психофізичного розвитку не повинно обмежуватись організацією навчально-виховного процесу в дошкільному закладі. Важливо, щоб дитина могла і вдома здобувати і водночас вдосконалення власні знання. Тому батьки повинні ознайомитись з програмою навчання своєї дитини, знати, яка мета окремих елементів даної програми, її загальний напрямок і принципи. Мова не йде про те, щоб батьки брали на себе роль вихователя, заміняли або виручили його. Однак варто аби вихователі і батьки однаково ставилися до бажань дитини, допомагали їй почуватися безпечно. Співпраця вихователя з батьками збільшує шанси на те, щоб дитина краще користувалася вміннями і навичками, способами діяльності, якими оволоділа в ДНЗ.
Також потрібна систематична співпраця людей, які забезпечують виконання програми. Цьому сприяють регулярні зустрічі батьків, вихователів, логопеда, музичного керівника, психолога, інструктора з фізкультури, реабілітолога - всіх реалізаторів програми.
Процес залучення надає дітям та їх сім'ям широкі можливості для вибору, сприяє повному розкриттю дитячого потенціалу, навчає розуміти і поважати людську індивідуальність. Саме в такому довкіллі, де вся увага сконцентрована на діяльність дітей, де поважають і задовольняють індивідуальні потреби, можуть ефективно навчатися і здорові діти, і діти з різними вадами і специфічними потребами.
Діти-інваліди, залучені до звичайного життя, стають повноцінними членами суспільства і часто не лише потребують підтримки громади, а й, навпаки роблять свій внесок у загальну справу.
Суспільство багато втрачає якщо певна його частина не залучена до активного і продуктивного життя. Діти, які граються і навчаються у групах залучення, стають компетентними, незалежними, працьовитими людьми, завжди готовими прийти на допомогу іншим.
Консультацію щодо раннього розвитку дитини, створення необхідних для неї умов, за необхідності - і допомогу, можна одержати у психолого-медико-психолоіїчних консультаціях. Для цього батькам не потрібно жодних направлень і дозволів. Вони можуть відвідати ПМПК з власної ініціативи. Чим раніше дитина одержить необхідну допомогу (педагогічну, психологічну, медичну), тим легше буде структура її дефекту, тим краще вона розвиватиметься. Важливо, щоб і вихователі дошкільних закладів вчасно помічали проблеми поведінки дітей, труднощі у навчанні і радили батькам відвідати спеціалістів ПМПК. Саме вони допоможуть визначити, що спричинило труднощі чи вади у розвитку дитини, привело до проблем шкільного навчання: порадять, які умови створити у сім ї, дитячому садку; нададуть корекційну допомогу або порадять спеціальний заклад для цього.
Приймати рішення про заклад для дитини з психофізичними вадами мають батьки разом із фахівцями ПМПК.
__________________________________________________________________________________________
Організація інклюзивного навчання
"Про затвердження Концепції розвитку інклюзивної освіти" (наказ МОН № 912 від 01.10.10 року)
"Про затвердження Положення про спеціальні класи для навчання дітей з особливими освітніми потребами у загальноосвітніх навчальних закладах" (наказ МОН від 09.12.2010 р. № 1224)
"Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах " (акт Кабінету Міністрів України від 15 серпня 2011 р. N 872)
-
„Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 14 квітня 1997 р. № 346 і від 14 червня 2000 р. № 963” (введення посади асистента вчителя загальноосвітнього навчального закладу з інклюзивним та інтегрованим навчанням)
"Про організацію інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах" Лист Міністерства № 1/9-384 від 18.05.12
"Про організацію психологічного і соціального супроводу в умовах інклюзивного навчання" (Лист Міністерства 1/9-529 від 26.07.2012)
- "Про визначення завдань працівників психологічної служби системи освіти в умовах інклюзивного навчання" (Лист МОНмолодьспорт від 02.01.2013 р. № 1/9-1)
"Щодо одержання документа про освіту учнями з особливими потребами загальноосвітніх навчальних закладах" (лист МОНмолодьспорт від 02.04.2012 р. № 1/9-245)
Навчальні програми та рекомендації
Для дітей з затримкою психічного розвитку:
- Іноземна мова (англійська) 5 – 9 клас
- Історія України та всесвітня історія 5-9 класи
- Математика 5 – 9 класи
- Природознавство 5 - 9 класи
- Українська мова 5-9 класи
- Фізика для 7-9 класи
- Програми 1-4 класи
- Програми 5-9 класи
- Фізична культура;
- Історія України, Всесвітня історія, Правознавство;
- Математика, Алгебра, Геометрія, Фізика;
- Музичне мистецтво,Образотворче мистецтво, Художня культура;
- Природознавство, Біологія, Географія;
- Українська мова, Зарубіжна література;
- Хімія, Основи здоров`я;
- Українська література, Англійська мова;
Для розумово відсталих дітей
- Географія 6-9 класи
- Основи християнської єтики 1-4, 7-11 класи
- Математика 5-10 класи
- Образотворче (візуальне) мистецтво 5 – 6 класи
- Методичні рекомендації з тематичним плануванням до вивчення навчальних предметів у 5-х класах загальноосвітніх навчальних закладів для розумово відсталих дітей
- Основи Здоров'я 5-10 класи
- Природознавство 6 - 9 класи
- Соціально-побутове орієнтування 5-10 класи
- Трудове навчання 4-10 класи
- Фізика і побутова хімія 7-9 класи
- Історія 7-9 клас
- Українська мова та література 5-9 клас
- для розумово відсталих дітей - математика, фізика і хімія у побуті, для 5-10 класів
- для розумово відсталих учнів - Я і Україна, природознавство, географія, основи здоров'я, образотворче мистецтво, для 5-10 класів
- для розумово відсталих учнів - Трудове навчання: "Швейна справа","Квітникарство", для 5- 10 класів;
- для розумово відсталих учнів - Соціально-побутове орієнтування, для 5- 10 класів;
- для розумово відсталих учнів -з російської мови з навчанням мовами національних меншин, для 5 - 10 класів ;
- для розумово відсталих дітей "Виховна робота"для 5 - 10 класів.
Для дітей з порушеннями опорно-рухового апарату :
Для розумово відсталих дітей:
Для дітей з вадами слуху:
Для дітей з вадами зору:
Для дітей з затримкою психічного розвитку:
- Типові навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку (ІІІ ступінь) Наказ МОН України від 02.11.2004р. № 842
- Типові навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку (ІІ ступінь) Наказ МОН України від 14.05.2007р. № 380
САЙТИ ДЛЯ БАТЬКІВ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ
"Єдність дітей”http://www.kidsunity.org/
Портал для дітей з обмеженими можливостями та їхнії баткьів. Містить статті та книги з проблем виховання, навчання реабілітації дітей з обмеженими можливостями.
"Особливе дитинство”http://www.osoboedetstvo.ru/
Сайт присвячений проблемам дітей з особливими потребами. Розділи: права, книги, історії дітей, форум.
"Дефектолог”http://www.defectolog.ru
Сайт для батьків, які хочуть знати більше про розвиток своєї дитини. На сайті можна дізнатися про вікові норми розвитку дитини до 7 років, знайти рекомендації дефектолога, логопеда, психолога з багатьох питань, ознайомитися з розвивальними іграми, поспілкуватися на форумі.
"Дорога в світ”http://www.dorogavmir.ru/
Сайт міжрегіональної суспільної організації допомоги дітям з особливостями психомовленнєвого розвитку та їх сім’ям.
"Джерела”http://www.djerela.kiev.ua/
Сайт благодійного товариства допомоги інвалідам та особам з інтелектуальною недостатністю.
І. Антецька
9-12-69; 0968893656