Вітаю Вас, Гість
Головна » 2014 » Червень » 19 » Дослідно-експериментальна робота у навчальних закладах Чемеровецького району: організаційно-методичний та науковий супровід
17:06
Дослідно-експериментальна робота у навчальних закладах Чемеровецького району: організаційно-методичний та науковий супровід

Тема дослідно-екпериментальної роботи «Система державно-громадського управління у формуванні просоціальної поведінки дітей та учнівської молоді в умовах превентивного виховного середовища» на базі загальноосвітніх навчальних закладів Чемеровецького району на 2014-2018 роки. Саме ця тема зацікавила навчальні заклади найбільше. Адже ще в 1998 році педагоги нашого району брали участь у семінарі-практикумі з проблеми підвищення ефективності методичного забезпечення превентивного виховання за участю науковців ХОІППО та В.М.Оржеховської. З того часу ми пройшли певні етапи становлення, завжди прагнули до створення можливостей замість долання наслідків. Однак, удосконалення виховного процесу в навчальних закладах пов’язане не лише з модернізацією внутрішкільної та районної науково-методичної роботи, а й її вдосконалення на інноваційній основі, проведення дослідно-експериментальної роботи із залученням науковців.

 В експерименті сьогодні беруть участь 4 заклади, районна тема розбита на 4 підтеми, які найбільше відповідають моделі навчального закладу:

 - Чемеровецький НВК №1 – Превентивне виховне середовище як фактор формування соціальної зрілості підлітків в умовах навчально-виховного комплексу;

 - Свіршковецька ЗОШ 1-111 ст. – Система партнерства загальноосвітнього навчального закладу і громади села у формуванні про- соціальної поведінки дітей та учнівської молоді;

 - Гуківська ЗОШ 1-111 ст. – Розробка моделі взаємодії суб’єктів превентивного виховного середовища;

 - Будинок школярів – Формування просоціальної поведінки підлітків в умовах виховного середовища позашкільного навчального закладу.

 Спочатку була бесіда з Н.М.Орловською з питань дослідно-експериментальної роботи в навчальних закладах і ознайомлення з досвідом участі Хмельницької гімназії у Всеукраїнському експерименті. Опрацьована відповідна література.

 Наступним кроком стало спілкування з керівниками навчальних закладів району, через яке ми хотіли довести, що проблема превентивності завжди була і є пріоритетною в системі освіти, а ключове завдання освіти ХХІ століття – виховати людину, готову жити і працювати, досягати успіху в житті через сформовану просоціальну поведінку дітей. Для цього ми провели невеличке бліц-опитування, результати якого переконали всіх в необхідності вдосконалення професійної готовності педагогічних працівників до здійснення процесу формування соціальної зрілості підлітків через організацію превентивного виховного середовища.

 Визначити та науково обґрунтувати тему, мету

та завдання дослідно-експериментальної роботи нам допомагав науково-методичний центр координації дослідно-експериментальної та інноваційної роботи ХОІППО, а саме Оксана Анатоліївна Кошка і Надія Михайлівна Орловська. Велике значення для нас мав також приїзд наукових консультантів з Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки: Кириленко Світлани Володимирівни, начальника відділу педагогічних інновацій та виховної роботи, і Кіян Ольги Іванівни, старшого наукового співробітника. Це була зустріч з керівниками району, начальником відділу освіти, молоді та спорту, керівниками навчальних закладів, які виявили бажання брати участь в експерименті. Результатом стало усвідомлення того, що:

 настав час мислити дивергентно (творчо і з реалізацією);

 сьогодні необхідно об’єднати зусилля влади, батьків та громади і кожна людина має відчути свою причетність до виховання;

 педагоги мають вміти осмислено подавати те, над чим працюємо, а також відчувати свою відповідальність за все, що відбувається;

батьків необхідно не залучати до виховного процесу, а зробити їх активними учасниками;

слід ліквідувати будь-які прояви формалізму в діяльності учнівського самоврядування, дитячих громадських організацій.

 Потім настав час глибокого самостійного вивчення термінів і осмислення всіх аспектів теми дослідження. Підбір тематичних наукових рефератів і монографій здійснювали через Інтернет. Створили відповідний глосарій та банк інформації й необхідної навчально-методичної літератури.

 Кожен навчальний заклад готував Заявку на проведення дослідно-експериментальної роботи і відповідну Програму. За допомогою звертались, звичайно, до О.А.Кошки і Н.М.Орловської. Це була дуже копітка і відповідальна робота, яку корегували наукові консультанти і координатори Інституту інноваційних технологій і змісту освіти. Ми визначали актуальність дослідження, мету, гіпотезу, завдання, об’єкт, предмет, методи, теоретико-методологічну основу, основні принципи, наукову новизну, теоретичне і практичне значення, а також вірогідність результатів експерименту. Важливим було також знайти наукового керівника і підготувати Угоду про співпрацю.

 Найбільш яскравим кроком, звичайно, була презентація навчальних закладів нашого району на засіданні комісії з питань інноваційної діяльності та дослідно-експериментальної роботи з проблем виховання, розвитку дітей та учнівської молоді у ЗОНЗ в м. Києві 16 грудня 2013 року. Ми не тільки презентували себе, ми відповідали на запитання членів комісії, відчули свій рівень підготовки, побачили навчальні заклади, які вже працюють і мають певний досвід. Після презентації ми вже були готові розробити районну програму дослідно-експериментальної роботи з теми «Система державно-громадського управління у формуванні просоціальної поведінки дітей та учнівської молоді в умовах превентивного виховного середовища».

 В січні 2014 року ми отримали накази Міністерства освіти і науки України про проведення дослідно-екпериментальної роботи на базі Гуківської і Свішковецької ЗОШ 1-111 ступенів, Чемеровецького НВК №1, Чемеровецького Будинку школярів. Відділом освіти, молоді та спорту Чемеровецької РДА видано аналогічний наказ «Про проведення дослідно-експериментальної роботи на базі загальноосвітніх навчальних закладів району» від 11.02.2014 № 33-о. Районними координаторами дослідження призначено завідувача РМК Проців Г.А. і методиста з виховної роботи Антецьку Т.С..

 Підготовлено Районну програму дослідно-експериментальної роботи, обговорення якої відбулося на засіданні профільної комісії районної ради, а затвердження - на сесії.

 Перший етап реалізації Програми – організаційно-підготовчий. А найважливіший блок першого етапу – психологічний. Під керівництвом практичних психологів здійснювалось детальне опрацювання педагогами навчальних закладів особливостей психології підліткового віку та формування просоціальної поведінки. Підсумки та узагальнення проведено на психологічних практикумах в закладах, які є учасниками Всеукраїнського експерименту.

 Необхідною умовою ефективного впровадження експериментально-дослідної роботи є готовність педагогів, внутрішня налаштованість на пошук та осягнення нового. Виходячи з цього, методичним кабінетом за участі працівників Обласного центру практичної психології та соціальної роботи відпрацьовано діагностичний інструментарій, мета якого була визначити самооцінку педагогів навчального закладу, рівень розвитку емпатії та педагогічну оцінку здатності вчителя до інноваційної діяльності. Адже сутність експерименту полягає в розвитку творчих можливостей усіх учасників навчально-виховного процесу та їх професійного зростання. Використання інновацій повинно бути внутрішньою потребою педагогів і керівників та носити активний характер. Розроблено відповідні методичні рекомендації.

 Кожен навчальний заклад підготував і провів засідання педагогічної ради, на якому розглянув завдання педагогічного колективу по реалізації першого етапу Всеукраїнського експерименту. Визначено функціональні обов’язки членів педагогічного колективу щодо проведення експерименту. Піднімались питання самоосвітньої діяльності класного керівника, внесені корективи до структури шкільної методичної роботи, створено відповідні творчі групи.

 Районними координаторами проведено теоретичні семінари в навчальних закладах по темі дослідно-експериментальної роботи. Заняття проходили в нестандартній формі з використанням інтеракції. На базі рай методкабінету відбулися тренувально-практичні заходи з керівниками і вчителями творчих груп по проблемі створення превентивного виховного середовища в кожному навчальному закладі, який є учасником експерименту. На завершальному етапі розробка програми підготовки класних керівників до реалізації проекту за темою «Превентивне виховне середовище як фактор формування соціальної зрілості підлітків» (за результатами моніторингу).

На порядку денному зустрічі педагогічних колективів з консультантами, які здійснюють наукове керівництво дослідно-експериментальною роботою.

Першою відбулася зустріч педагогічного колективу Свіршковецької ЗОШ І-ІІІ ступенів із науковим керівником Клімкіною Н.Г., доцентом кафедри педагогіки і психології ХОІППО.

 

Категорія: Виховна робота | Переглядів: 1292 | Додав: chemrmk | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]